Karipap Inti Sardin🐟


Assalamualaikum.... PKP ni duduk rumah macam-macam benda aku try masak... Hari ni aku nak share resipi kulit karipap TANPA guna minyak panas. Bukannya apa, jenuh jugak aku google resipi, mostly memang share resipi minyak panas. Bukan resipi tu tak sedap atau tak jadi, tapi mungkin tak serasi dengan aku kot... Sebab dah 2 kali aku cuba lain-lain resipi minyak panas, memang tak boleh dan mantul. Sebab tu aku try resipi ni, Alhamdulillah menjadi cantik dan senang dibentuk... 

Bahan-bahan mudah je :

1kg tepung gandum
250g butter (Aku guna buttercup)
500ml air

Cara-cara pun sama mudah, aku bagi sekali dengan gambar ok :

1. Mula-mula cairkan butter dan sejukkan butter cair tu...
2. Pastu mix semua bahan dan uli sampai licin dan tak menggerutu... Kalau ada mesin, uli je guna mesin...
    **Doh bawah ni licin kan... Yang ni kakak aku tolong, kalau aku sendiri memang tak larat part uli-uli tepung ni... 
3. Lepas dah licin, tutup dan bagi doh tu rehat dalam 30minit...


4. Dah lepas 30minit, timbang doh jadi 40g setiap satu dan bulat-bulatkan macam kat bawah ni. 40g tu saiz ngam untuk di makan dan akan dapat 40 ketul.

5. Dah siap timbang, boleh lah mula isi dan kelim karipap. Inti sukati nak perisa apa pun. 
    **Mula dari doh pertama dibulatkan, ikut urutan ye.... 


6. Dah siap kelim tu, bolehlah di goreng terus kalau korang dapat habiskan semua 40 biji. Tapi aku masukkan dalam bekas dan buat karipap frozen. Sebab sekali makan, dalam 10 biji je orang rumah aku mampu... Hehe... Macam nilah hasil nya lepas di goreng... Gebu tau...dan kulit dia sedap.... 



______________________________________

Kalau guna resipi minyak panas memang sedap, tapi aku susah nak kelim sebab doh tu agak kental dan mantul untuk aku. Kelim tu akan terbuka balik dan rupa karipap aku hodoh gilaaaa walaupun rasa dia memang sedap.... Macam mana rupa??? Macam kat bawah ni haaaa...gambar masa aku buat PKP 1 dulu... Entah apa je kelim tu sebab payah sangat nak lipat....

Hodoh je kelim aku masa guna resipi lain

RESIPI INTI.... Aku buat inti sardin kentang... Ni memang feveret aku dan family... Ayam atau daging tak minat sangat....

Bahan-bahan Karipap Inti Sardin :
1 tin besar sardin (JANGAN dibuang sos dalam tin)
4 biji kentang (Kupas dan potong kiub kecik-kecik)
6 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 inci halia
1 sudu tepung kari
Air asam jawa, agak-agak je untuk hilangkan hanyir sardin
Serbuk perasa

Cara-cara :
1. Tumis bawang dan halia. Bila dah garing masukkan tepung kari dan kentang, 
2. Masukkan air sikit dan masak sampai kentang tu empuk. 
3. Agak-agak kentang dah empuk, masukkan sardin, air asam jawa dan perasa...
4. Gaul sampai sebati dan agak-agak cukup kering dan mudah nak sudukan isi...
5. Sejukkan inti dan bolehlah mula buat karipap...

Karipap Inti Sardin
.

Comments

Popular posts from this blog

Stalker, Pendengki & Batu Api🔥

Bengoh Dam, Jurassic Park Sarawak🐾

Bung Bratak Heritage Centre 🌲