PUAKA mulut👻

Assalamualaikum.... Happy weekend... Hari ni ahad, tapi awal jugak aku bangun... Tak boleh nak tidur sebab fikir macam-macam benda nak buat hari ni.... Pagi-pagi ni aku nak cerita pasal EX-BFF MULUT PUAKA...

Ignore Others... 

Mulut puaka ni sebenarnya PERANGAI yang susah nak dibuang, sebab memang dididik untuk jadi macam tu... Walau apa pun musibah yang kena dengan orang macam ni, belum tentu lagi dia boleh sedar diri...
Aku ada pelihara manusia mulut puaka sorang, Yeke sorang??? atau beberapa orang... Tapi aku tak kisah pun... Tak pernah sentap sikit pun sebab aku anggap Mulut Puaka ni sejenis penyakit mental... Penyakit DENGKI dengan kehidupan orang lain.... Hahahhaha....

Aku tak paham apa yang puaka ni dengki sangat dengan aku... Aku kacau hidup orang ke? Sampai nak kutuk aku sampai ke lubang cacing... Ehhh dapat ke masuk lubang cacing kalau GEMUK... Hihihi... Maaf salah sebut...Aku pun gemuk jugak... Actually aku dah tak pernah kisah orang nak kutuk aku macam-macam. Sebab aku tahu aku tak kacau hidup sesiapa pun... SEKARANG ni aku bahagia dengan kehidupan aku. Alhamdulillah aku rasa Allah dah bagi aku segalanya dengan cukup... 

=====KENAPA CUKUP???=====

1. Sejak aku sakit dan tak buat apa-apa bisness, aku ada masa yang sangat banyak untuk anak-anak aku... Aku rasa hidup aku sempurna bila aku jalankan tanggungjawab aku betul-betul sebagai ibu dan tak abaikan anak-anak aku... 

Aku boleh ajar anak mengaji setiap malam...

2. Disaat aku jatuh dan hilang segalanya... Satu-persatu muncul kawan aku yang baik-baik... Baik sangat sampai diorang sanggup buat apa saja untuk aku... Bila aku down, aku ada sahabat untuk kembalikan kekuatan supaya aku tak putus asa dengan hidup ni... Ex-Husband aku pun baik sangat dan dia uruskan segala-gala tentang perbelanjaan anak-anak...

Sahabat sebenar muncul bila kita jatuh...

3. Walaupun aku dah tak ada apa-apa bisnes sekarang, tapi aku masih mampu hidup dengan tenang dan senang. Sebab aku masih ada simpanan... Aku hidup bebas hutang... Aku boleh tersenyum tanpa menagih dan terminta-minta dari sesiapa pun... Bagi aku, cukup aku hidup sederhana macam sekarang dengan segala yang Allah dah cukupkan untuk aku... 

InsyaAllah aku akan kembali kerja amal bila sembuh...

----------------------------

Aku betul-betul bersyukur dengan apa yang Allah dah aturkan untuk aku.... Allah tarik 2 perkara, hati dan kesihatan... Tapi Allah kembalikan lebih banyak untuk aku dan lebih baik dari apa yang aku minta....

Ye... Mungkin sekarang ni kau rasa hebat, kau kutuk aku cacat dan bukak aib aku sana-sini. Seronok kau kutuk aku sebab aku dah tak sempurna dengan tulang besi... Tapi kau jangan lupa yang kau ada seorang... Tak perlu kau kutuk aku lebih-lebih, lebih baik jaga kehidupan kau sendiri yang kau rasa teramat sempurna tu... Kalau kau rasa hidup kau dah bahagia, kau jaga kebahagiaan kau jangan sampai Allah tarik balik apa yang kau ada disebabkan hati busuk kau....

Aku bukan sesiapa nak menilai kau, dan kau pun bukan sesiapa untuk menilai aku... Kita masing-masing ada kehidupan sendiri... Kita jaga kebahagiaan sendiri dan jangan terlalu banyak masa untuk sibuk dengan kehidupan orang lain... Takde siapa yang sempurna... Aku pun tak sempurna, aku nak baiki diri aku sebab aku tahu banyak kesilapan yang aku buat sepanjang hidup aku... Aku bukan nak menunjukkan pada semua orang yang aku dah berubah... Tapi tu adalah CARA dan JALAN untuk aku istiqamah dengan apa yang aku buat.... Setiap kali aku share tentang kebaikan, tu akan mengingatkan diri aku balik bila aku terlupa...

--------------------------

Puaka ni tak suka aku berkawan dengan orang keliling dia rasanya... Tapi siapa dia nak tentukan siapa kawan aku, tu hak aku. Kalau dulu aku kata takkan berkawan dengan orang tu orang ni, tu adalah disebabkan mulut puaka dia yang suka kutuk orang macam-macam. Tapi bila aku kenal betul-betul dengan setiap sorang, diorang baik sangat dengan aku.... Ikhlas dengan aku dan tak seperti apa yang kau cakapkan... Bagi aku, kalau kau jahat, orang akan jahat dengan kau. Kalau kau baik, orang akan layan kau dengan baik... Alhamdulillah sekarang ni kawan aku semuanya baik-baik...

Mungkin kau sakit hati sebab aku boleh berkawan dengan sesiapa yang aku nak... Aku tak nak bermusuh dengan sesiapa, aku nak hidup tenang... Ketenangan je yang aku perlukan sekarang ni... Aku nak tenang setenang-tenangnya.... Aku rasa ketenangan tu bila aku baiki diri aku perlahan-lahan. Walaupun kadang-kadang aku jatuh dan sedih kenangkan banyak perkara yang jadi sebelum ni... Tapi Alhamdulillah aku lebih kuat sebab Allah dah sempurnakan hidup aku...

Aku harap ketenangan yang Allah bagi kat aku sekarang ni akan kekal sampai bila-bila dan menjadi lebih baik... InsyaAllah....

Comments

Popular posts from this blog

Stalker, Pendengki & Batu Api🔥

Bengoh Dam, Jurassic Park Sarawak🐾

Bung Bratak Heritage Centre 🌲