Tart Nanas Gulung🍍

Assalamualaikum... Kalau tanya aku, apa biskut kegemaran aku. Rasanya kalau manusia tu rapat dengan aku, dia akan tahu aku suka sangat dengan tart nanas... Aku memang SELALU buat tart nanas untuk makan-makan. 

Tart Nanas Gulung SEDAP...

                Dah banyak resipi aku try, tapi aku PALING suka resipi ni... SEBAB biskut dia rapuh dan hancur dalam mulut, bukan hancur kat jari ye... Aku suka tart nanas sepur, tapi aku tak suka yang hancur di jari, sebab kebarangkalian untuk hancur dalam balang tu tinggi... Jadi sebagai peminat tegar tart nanas, aku agak pro untuk menilai tart tu sedap atau tak.... Chehhhhhhh.... Hhahahhah... Disclaimer OK... =P

Ni bahan-bahan untuk tart nanas sedap:

750g Tepung Gandum
50g Tepung Jagung
25g Minyak Sapi/ghee
500g Butter (aku guna anchor)
50g Gula
2 biji Kuning Telur 
1 sk Esen Vanilla
1 sk pewarna kuning Lemon Yellow

Cara-cara :

1. Gaul je semua sampai sebati dan uli pakai tangan...
2. Lepas tu guna acuan tart gulung kalau pandai menggulung. 
    **Kalau tak pandai, buat je bentuk Tart Nanas Bola macam masa mula-mula aku buat tart dulu. Tapi sampai sekarang aku tak pandai menggulung. Sebab tu aku tak jual tart nanas, sebab gulung aku buruk.... Hahhaha... 
3. Pukul sebiji telur dalam mangkuk dan sapu permukaan tart nanas guna berus kecik. 
4. Bakar suhu 180c, selama 40minit api atas-bawah. 

                Walaupun gulung aku buruk, jangan kutuk tau sebab resipi yang aku bagi ni resipi tart nanas yang sedap... Penjual tart nanas yang aku bagi resipi ni. Kakak tu kesian tengok aku asyik try macam-macam resipi. Last skali aku addict dengan tart dia, tapi dia dah malas nak buat untuk aku sebab bukan hari raya... Jadi dia datang rumah aku dan ajar aku sebijik resipi tart yang aku selalu beli dari dia.... Murah rezeki akak tu tak lokek resipi... Korang boleh lah cuba jugak, semoga sedap kat tekak korang... =)

Comments

Popular posts from this blog

Stalker, Pendengki & Batu Api🔥

Bengoh Dam, Jurassic Park Sarawak🐾

Bung Bratak Heritage Centre 🌲