Tart Nanas Bola-bola🔥


Assalamualaikum... Tadi aku buat entry Cookie Pamos Amos... Sekarang aku nak share Tart Nanas bola masa 1st time nak buat tart nanas dulu... Masa tu aku guna Resipi Tart Nanas Gulung Kak Azlina Ina...Alhamdulillah menjadi... 
                Tapi, kali kedua aku buat, aku guna resipi dari kawan baker yang jual tart nanas jugak... Resipi tu lebih ringkas TAPI SANGAT SEDAP... Boleh tengok Resipi Kedua aku kat sini >>>Resipi Tart Nanas Gulung Sedap<<< .... Ok...sini aku share Resipi Tart Nanas bola...


Bahan-bahan (dalam sukatan gram) :
250g Butter (tambah 50g jika adunan nampak keras @ kering)
40g Susu Manis
30g Minyak Sapi
2 biji Kuning Telur
1 sk Esen Vanilla
1 sk Pewarna Lemon Yellow
---------
450g Tepung Gandum
20g Tepung Jagung
20g Tepung Kastard

Saiz bola sebelum dibakar, comel-comel je saiznya...

Cara-cara :
1. Masukkan semua bahan basah kedalam bekas dan gaul sampai sebati...
2. Masukkan bahan tepung dan uli sampai doh lembut dan cantik...
3. Sudukan doh dan masukkan jem nanas... Bulatkan menjadi bola dan susun ke dalam cup kecil...
4. Pecahkan 1 biji telur untuk disapu ke permukaan biskut... Hiaskan permukaan ikut sesuka hati...
5. Bakar suhu 180s, selama 40-50minit bergantung pada jenis oven...

Saiz bola selepas dibakar, mengembang sedikit dan penuh saiz cup...

Tart nanas mengembang ye bila dibakar, jadi jangan buat bola yang terlalu besar... Kalau terlalu besar nanti, mengembang pulak cup kertas tu dan tak pulak cantik kejadiannya... 😁

Comments

Popular posts from this blog

Stalker, Pendengki & Batu Api🔥

Bengoh Dam, Jurassic Park Sarawak🐾

Bung Bratak Heritage Centre 🌲