Kuih PINGKU (Angku)


Assalamualaikum... Kuih Angku (Mung Bean) ni aku rasa semua orang dah tahu. Tapi pelik bila aku post gambar kat IG hari tu, ada byk jugak kata tak pernah makan.... Sedap tau, aku dari kecik lagi suka kuih ni... 
Actually bukan macam tu rupa sebenar kuih angku, aku buat bentuk bunga rose sebab aku takda acuan untuk tekap. Aku buat guna tekap untuk buat fondant je.... Rupa sebenar dan acuan kuih ni macam kat bawah ni...

Inti sebenar angku, kacang kuning (Mung Bean)

Acuan plastik moden, asalnya acuan kayu

Sekarang ni, nak buat angku dah senang. Tak perlu lagi nak rebus dan kisar kacang bagai, sebab paste kacang yang dah siap proses banyak dijual.... 

Bahan-bahan dan cara buat angku versi moden :
1kg tepung pulut 
1 paket Mung Bean Paste (Pakai half je)
Daun pisang siap potong bujur
Pewarna makanan (Pink)
Minyak masak

Tepung Pulut

Kedai Bakery : Mung Bean Paste

Daun pisang siap gunting

Kalau dah siap sedia semua bahan, ikut step ni...
-Uli tepung pulut dengan air sedikit demi sedikit bersama pewarna, uli sampai doh senang dibentuk... 
-Isi inti kacang dan bentukkan jadi bulat
-Lumur doh yang dah siap berinti dengan minyak dan tekap ke acuan. 
-Keluarkan dari acuan dan susun atas daun pisang
-Kukus dalam 20minit atau sampai masak. 
-1kg tepung pulut boleh hasilkan dalam 30-35 biji kuih ye...

Doh warna pink

Lumur minyak supaya doh tak melekat ke acuan 

Kalau guna inti kacang instant, warna dia lain sikit. Tak sama macam inti kacang asli yang di kisar sendiri. Tapi rasa tetap sama sedap... Senang je buat, cuba lah okayyy...
.

Comments

Popular posts from this blog

Stalker, Pendengki & Batu Api🔥

Bengoh Dam, Jurassic Park Sarawak🐾

Bung Bratak Heritage Centre 🌲