Amanah Allah... Abang Tamat IQRA


Alhamdulillah... Aku bersyukur sangat sebab anak sulung aku (Abang) yang berumur 8 tahun, dah tamat Iqra 1-6... Walaupun cuma Iqra dan bukan Al-Quran, tapi aku tetap bangga sebab abang bukan belajar dengan orang lain... Tapi ibu dia sendiri yang ajarkan setiap hari, selain kelas PDPR Tasmik...
                Aku gembira sebab bila abang berjaya habiskan bacaan, maksudnya aku berjaya menjadi ibu untuk didik anak-anak aku mengenal Al-Quran dan aku berjaya untuk luangkan masa mengajar mereka setiap hari... Salah satu amanah yang Allah nak aku buat, aku dah laksanakan.... Mendidik anak.... InsyaAllah....
                Adek baru berumur 4 tahun, nak bercakap pun masih tak reti... Jadi takde lah adek tu mengaji betul-betul.... Saja je nak duduk sama sebab dia seronok tengok abang dia mengaji, jadi dia pun nak ikut... Hehe... Takpe, dari sekarang pupuk minat kat adek, nanti adek dah sekolah ibu ajarkan adek mengaji ye...

Rutin dengan anak setiap lepas Maghrib... Happy jee...

Aku tahu aku bukan guru agama, membaca Al-Quran perlukan guru dan belajar Tajwid yang betul.... Walaupun apa yang aku ajar mungkin kurang tepat dan tak betul... Tapi sekurang-kurangnya abang dah boleh membaca, hanya tinggal memperbetulkan bacaan dengan lebih tepat lagi dengan guru agama yang sepatutnya....

Hari Pertama Iqra 1

                Pada 26 Jun 2021, aku pantau Kelas Tasmik PDPR abang dengan Ustazah sekolah dia, Abang langsung tak kenal huruf walaupun cuma Iqra 1... Aku jadi sedih sendiri, kenapa aku sibuk Khatam Al-Quran padahal anak aku sendiri tak mampu baca Iqra sikit pun... Masa tu lah aku nekad nak mula ajar abang membaca mula dari Iqra 1... Sebab, kalau bukan aku yang ajar, siapa lagi nak ajar... Kalau nak harapkan kat sekolah, sampai bila pun tak akan pandai sebab diajar membaca seminggu sekali je.... Anak-anak aku adalah saham akhirat aku, tu tanggungjawab aku untuk didik diorang...
                Alhamdulillah.... Sikit demi sikit, abang mampu baca dengan baik walaupun lidah masih pelat dan Ustaz dia selalu tegur bacaan kalau ada kelas PDPR mengaji... Pada 15 September 2021, tamatlah Iqra 6 abang... Rasa gembira bila tengok abang mampu membaca tu best sangat-sangat... Rasa macam aku sendiri Khatam Al-Quran pertama kali hari tu... 
                Kenapa aku gembira sangat??? Sebab bila abang dah boleh membaca, aku bayangkan satu masa nanti aku ada anak untuk bacakan ayat-ayat Al-Quran bila aku dah meninggal.... InsyaAllah... Aku doakan anak-anak aku menjadi anak yang soleh dunia dan akhirat...


16 September 2021.... Bersamaan Hari Malaysia.... Senang untuk aku ingat.... Hari pertama abang mula membaca Al-Quran... Sapa ajar??? Ye aku yang ajar... Masa ni aku cuma fokus nak abang boleh membaca je... Kalau nak ajar Tajwid yang betul memang aku tak boleh... Sebab aku sendiri pun masih belajar membaca jugak... 
                InsyaAllah kalau Covid dah reda nanti barulah aku hantar abang ke kelas mengaji... Bila abang dah boleh membaca dengan baik nanti, barulah senang abang nak ikut kelas mengaji dan betulkan bacaan Tajwid... InsyaAllah.....


Nampak besar kan Al-Quran abang? Ye memang BESAR... Sebab Al-Quran abang lebih kurang Saiz A3... Abang masih belajar untuk melihat huruf dan sambungan. Jadi sangat perlu untuk abang nampak dengan jelas setiap huruf dan tanda... 
                Bila abang dah tamat Iqra semalam, aku terus tempah Al-Quran Biru seperti yang dah dijanjikan waktu abang mula-mula mengaji... Ada ukiran nama dan kata-kata sekali.... InsyaAllah kalau dah siap nanti aku tunjukkan rupa Al-Quran tu....
                Doakan semoga Allah permudahkan segala urusan aku dunia dan akhirat ye.... Amin...
Assalamualaikum...

Comments

Popular posts from this blog

Stalker, Pendengki & Batu Api🔥

Bengoh Dam, Jurassic Park Sarawak🐾

Bung Bratak Heritage Centre 🌲