Aku Minah Moto ke?🏍

Assalamualaikum... Awal pulak aku buat posting hari ni... Pagi-pagi hari ni, dalam perjalanan aku nak pegi kerja, banyak pulak bikers lalu lalang depan mata aku... Kalau hari-hari lain, takde pulak nampak orang guna big bike pergi kerja.... Tapi hari ini.... Lahaiiii....

Keeway Pantagonian Eagle 250

Bila tengok orang bawa big bike, aduiiiii rindunyaaaaa.... Dah lama aku tak bawa moto sejak kemalangan hari tu (Bukan kemalangan moto)... Apa jadi kat aku, boleh baca kat sini >>>>Pembedahan Selepas Kemalangan
                Aku bawa moto, tapi aku tak pernah join mana-mana kumpulan... Aku cuma solo rider je, sebab aku tak minat nak beramai-ramai... Pernah jugak aku di masukkan kat dalam group whatsapp bikers, tapi aku left sebab dalam tu banyak lelaki dan suka cakap benda-benda kotor.... hahahhaha... Aku bukan kutuk ye, benda kita tak selesa tak perlulah ikut... 
                Aku suka moto besar sebab pengaruh Erra Fazira dan Ziana Zain masa aku kecik-kecik... Filem Maria Mariana... Hahaha... Sapa pernah tengok? Best tauuu... Lagi satu, kakak aku pun ada sebijik, dan aku selalu curi-curi bawa pergi kerja... WALAUPUN aku takde lesen.... Macam-macam hal jugak yang buat dengan moto kakak aku, banyak kali mati enjin kat trafik light sebab aku bebal kawal Clutch.... Nampak bodoh je kan... Hhahahha... 
Kawasaki ER6 kakak aku

SEKARANG aku dah tak boleh bawa moto lagi... Moto aku, aku beri kat kakak aku... Sedih, sebab tu adalah salah satu dari perkara yang aku suka buat dan Allah dah tarik nikmat tu.... Walaupun aku sembuh, tapi aku tak boleh ambil risiko jatuh moto... Sebab sekali aku jatuh, aku mungkin akan LUMPUH KEKAL kalau tulang belakang aku cedera... 

Kalau dulu, petang-petang aku suka bawa moto santai-santai dengan anak aku... Bawa anak aku jalan-jalan pegi pantai dan tebingan sungai ambil angin... Seronok tau, sebab jarang boleh jalan-jalan dengan anak-anak naik moto... Kalau tengah ride tiba-tiba hujan, kitorang akan berhenti kat mana-mana pondok atau bus stop tunggu hujan reda... Benda-benda macam tu jadi memori yang akan dikenang sampai bila-bila... 


Walaupun aku dah pencen moto dan Allah tarik salah satu nikmat aku, tapi aku tetap bersyukur sebab Allah PERNAH bagi peluang untuk aku merasa memiliki moto sendiri dan alami pengalaman yang aku idamkan... Ye, Allah cuma bagi aku masa 6 bulan je untuk menikmati zaman minah moto aku... Moto tu aku beli November 2020 dan aku kemalangan Mei 2021... Alhamdulillah...
                Mungkin ada yang akan kata, "Bawalah slow-slow takde nya nak accident" "Jangan bawa masa hujan, takde lah jatuh moto" dan banyakkkk lagi komen-komen supaya aku terus bawa moto tu... TAPI...ni yang korang tak tau, bawa moto besar guna banyak tenaga tubuh... Nak kawal berat moto tu pun tubuh aku tak mampu sebab akan bagi tekanan kat tulang belakang aku... Apatah lagi nak elak dari jatuh... Baik tak payah.... 
                Jangan kata nak jatuh atas jalan, jatuh depan rumah pun dah pernah sebab tayar licin aku buat aksi bodoh emergency break atas jubin.... Lebam tau kaki aku kena hempap moto, nasib baik jatuh slow motion je, jadi takdelah moto aku rosak... Hahhahaha... 


Bila fikir balik... Aku rasa bersyukur sebab Allah masih bagi peluang untuk aku rasa apa yang aku nak walaupun perkara tu tak kekal.... Contoh macam perkahwinan, Alhamdulillah aku pernah merasa nikmat rumah tangga walaupun sekejab... dan banyak lagi permintaan aku yang Allah dah makbulkan perlahan-lahan tanpa aku sedar... 
                Dalam setiap doa, aku mintak Allah dekatkan aku dengan perkara yang baik-baik supaya aku boleh baiki kekurangan dan kesilapan aku... Alhamdulillah, sekarang aku ada sahabat yang boleh membimbing dan menasihati aku.... Aku ada Circle Islamic (Enuur) yang sentiasa mengajar dan positif ... Allah jauhkan aku dari perkara yang melalaikan... Allah putuskan aku dari persahabatan yang sia-sia dan merosakkan... 
                Aku bersyukur sangat, sebab nak dapatkan circle yang baik tu susah sangat... Tapi sekarang Allah dah bagi, tenang je rasa hidup... Aku tak kata hidup aku sekarang SEMPURNA, TIDAK sama sekali... Terlalu jauh aku dari kesempurnaan... Ada lagi perkara melalaikan yang aku masih buat, cuma perlahan-lahan berkurang dari sebelumnya... InsyaAllah... 
                Sekarang aku cuma nak fokus pada diri sendiri... Tak nak kisah pada kutukan manusia yang tak pernah puas... Sebab hidup kita bukan untuk memuaskan hati manusia, tapi untuk Allah...
.

Comments

Popular posts from this blog

Stalker, Pendengki & Batu Api🔥

Bengoh Dam, Jurassic Park Sarawak🐾

Bung Bratak Heritage Centre 🌲