Overcome Depression... Aku masih mencari...

 Sebelum aku mula... Cuba fahamkan komik kat bawah ni... 
Aku jumpa kat ig beberapa hari lepas...



                Ini mode yang sedang aku buat sekarang... Salah satu cara untuk aku terapi diri dan distract otak aku dari berfikir benda tak perlu dan memenuhkan masa yang sebenarnya memang dah sedia ada penuh. Tapi aku tetap perlu cari benda yang bersifat tenang untuk buat aku rasa lebih tenang dan relax...


                Depression BUKAN SEDIH... Banyak orang tak faham dan aku pun tak dapat nak explain benda ni sebab aku bukan pakar, aku cuma salah sorang penghidap... 


            Orang akan kata dia pun Depress jugak, bukan aku sorang... Semua orang pun ada masalah dalam hidup, bukan aku sorang.... Bila stress atau apa-apa perkara terjadi, orang akan terus kata dia Depression dengan bangganya.... NO, tu bukan depression... BUKAN... 
Kenapa rasa bangga dapat Depression??? Aku pun pelik... Tahu tak tu adalah PENYAKIT MENTAL??? Dan apa yang aku alami BUKAN SEDIH... Tolong jangan mintak untuk dapat depression... Sebab kau akan bergantung hidup dengan ubat kalau kau tak boleh kawal...


                Sekarang ni aku banyak membaca dan cari jalan untuk aku overcome benda ni... Sebab aku tak nak selamanya makan ubat... Sebelum ni aku tak pernah pun makan ubat, aku cuba kawal sendiri dalam tempoh 2 tahun... Tapi bila makin teruk dan aku tak kuat untuk kawal minda aku, aku dirujuk ke Psikiatri dan dibekalkan ubat... Boleh baca kat sini >>> Sertraline dan Zolpidem <<<

                Bila bersama psikiatri barulah aku diajar tentang Mental Health dan jalani sesi kaunseling... Sehingga aku mampu kawal sendiri emosi aku barulah sesi aku ditamatkan... Sekarang ni sesi kaunseling aku takda dah, sebab aku dah boleh handle sendiri. Cuma ubat je yang aku masih teruskan dan doktor belum sarankan aku untuk berhenti ubat... Lagipun aku sendiri masih rasa belum cukup stabil untuk aku berhenti ubat....

APA YANG AKU BUAT UNTUK KAWAL MINDA??? 

Macam kat dalam gambar atas tu... Tapi bukan semuanya membantu ye.... Benda ni terpulang pada keselesaan sendiri untuk pilih apa yang serasi dengan jiwa korang

1. KURANGKAN LEVEL STRESS (Remove trigger)
- Aku deactive Facebook, Unfollow dan Remove semua kawan-kawan dalam IG aku.... Sebab aku tak nak baca apa-apa tentang kehidupan orang lain yang boleh distract, buat aku berfikir macam-macam dan trigger stress aku... Aku tak nak ambil kisah tentang orang lain, aku cuma fokus pada apa yang aku buat dan kehidupan aku sendiri...

2. BINA SUASANA POSITIF (Positive Vibes)
- Kembali pada Allah... Tu perkara pertama yang aku buat, dengan baiki diri aku dan betulkan segala kesilapan aku...
- Cari sahabat positif dan membina... Kawan-kawan TOXIC semua aku buang jauh-jauh... Aku tak nak ambil tahu pasal manusia yang takda faedah untuk aku... Kawan yang jenis mindset negatif memang aku elak sebab orang macam tu bagi aku tekanan... 
Sekarang yang rapat dengan aku InsyaAllah orang yang positif, baik-baik dan ikhlas berkawan dengan aku... Aku sentiasa berdoa Allah dekatkan aku dengan orang yang baik-baik untuk bimbing aku dan jauhkan aku dari perkara jahat...
- Membaca dan berkongsi... Aku banyakkan membaca dan selami tentang agama untuk fahami apa yang berlaku dalam kehidupan aku adalah ketentuan dari Allah, setiap yang berlaku dan yang telah berlaku ada kebaikannya untuk aku... 
Masa dan hari aku biasanya dihabiskan untuk mengaji, sebab tu adalah salah satu perkara yang buat aku rasa sangat tenang dan betul-betul mengisi masa supaya tak berfikir macam-macam hal... Cuma MASALAHnya bila aku period dan tak boleh mengaji, aku mula termenung dan benda tu buat aku jadi menangis tanpa sebab... Aku penat dengan perasaan sedih yang datang, otak dan badan aku penat... Penat amat sangat....
Jadi, bila tak boleh mengaji, apa aku buat??? Aku menulis blog, aku makan tak berhenti, aku BARING memanjang dan termenung... Pastu tidur... Nasib baik period tak lama...huhu...

3. BUAT HOBI (Distraction)
- Benda ni aku try and error... Macam-macam perkara jugak yang aku cuba buat untuk sibukkan diri... 
....Hari tu aku bela Ikan Laga, tapi tak boleh sebab ikan-ikan aku mati... 
....Pastu aku pelihara pokok kecik-kecik hiasan, tak boleh jugak sebab pokok aku pun mati... 
....Next...aku grooming kereta aku cantik-cantik... Macam-macam aku ubah dan buat dengan kawan aku... Nasib baik aku ada kawan yang ada kedai buat kereta, aku banyak habiskan masa aku sibuk hal kereta je... TAPI sekarang kereta dah 100% siap dan takda benda lagi aku nak buatkan... Hahhaha...
....Sekarang ni, aku tak pasti apa fokus otak aku... Aku tak henti-henti kemas bilik tidur dan hias meja aku. Mungkin ini fokus baru aku kot... Hias meja dan buat kraf...
....Kalau hal meja pun dah settle, aku tak pasti pulak apa aku nak buat lepas ni... Sebab mood ni akan datang tiba-tiba untuk aku buat....


                BERSOSIAL pun salah satu cara untuk oversome... Tapi tu bukan jenis aku, sebab aku jarang keluar rumah dan jarang jalan-jalan.... Jadi tu bukan pilihan yang baik untuk aku....
Apa yang aku share ni cara yang sesuai untuk minda aku... Untuk orang lain mungkin tak boleh sebab cara kita berfikir tak sama... InsyaAllah kalau ada lagi nanti aku share ye... 

                SEKARANG baru aku rasa tenang sikit lepas buat entri ni... Sebab aku rasa serabut je dari semalam, aku pun tak pasti apa yang aku fikir... Tapi menulis blog ni sangat membantu aku untuk rasa lebih relax.... Assalamualaikum... 

Comments

Popular posts from this blog

Stalker, Pendengki & Batu Api🔥

Bengoh Dam, Jurassic Park Sarawak🐾

Bung Bratak Heritage Centre 🌲