Almond Choc Chip Cookie🍪


Dah Januari 2022.... Sekarang ni counting untuk Ramadhan je lagi.... Pejam celik pejam celik, tak rasa nanti dah masuk bulan puasa... Bila kenangkan puasa, aku teringat kat Cookie Pamos Amos yang aku pernah jual 2020... Sedap tauuu... Actually aku guna resipi Azlina Ina, aku tulis balik kat sini supaya senang aku nak ingat kalau aku perlu... Resipi Pamos Amos Kak Ina ada beberapa jenis kalau tak silap, aku pilih resipi ni sebab mudah nak buat... 😊

Bahan-bahan Cookie :

200g Gula Perang
1 biji Kuning Telur
500g Butter
1 sk Esen Vanilla
7 sb Minyak Masak
-------
1 sb Tepung Beras
2 sb Tepung Jagung
3 sb Susu Tepung
1 sk Baking Powder
1 sk Baking Soda
-------
660g Tepung Gandum
500g Coklat Chip
300g Almond Cincang
-------
**Untuk Cookie Perisa Double Choc, tambah 3 sudu besar serbuk koko


Cara-cara nak buat cookie :

1. Satukan Butter dan Gula sampai sebati dengan senduk...
2. Masukkan Telur, Minyak Masak dan Esen Vanilla... Gaul Sebati...
3. Masukkan semua bahan Tepung, KECUALI tepung Gandum... Gaul Sebati...
4. Masukkan Tepung Gandum sedikit demi sedikit sambil menguli adunan...
5. Masukkan Coklat Chip dan Almond... Gaul sebati dan tutup bekas adunan...
6. Rehatkan adunan dalam peti sejuk selama 1 jam... 
    **Kalau nak buat biskut pagi-pagi, boleh sediakan awal dan simpan semalaman...
7. Susun biskut kecil-kecil atas tray, Bakar suhu 170-180c, selama 30minit...
    **Masa bergantung pada jenis oven masing-masing...


Kalau dah try, sharelah menjadi ke tak ye... Selamat mencuba... 😃😍

Comments

Popular posts from this blog

Stalker, Pendengki & Batu Api🔥

Bengoh Dam, Jurassic Park Sarawak🐾

Bung Bratak Heritage Centre 🌲